Bloom Taksonomisi

  • Bloom Taksonomisi

    1956 yılında Chicago Üniversitesi profesörü, Benjamin Bloom’un ‘Eğitsel Hedeflerin Taksonomisi’ olarak açıkladığı çalışma ile uzun yıllar eğitim sisteminde öğrencilerin algı ve öğrenme yapılarını geliştirerek üst düzeye çıkarılmak üzere yararlanılmıştır.

    Bloom öncelikle her öğrencinin algı yapısının farklı olduğunu bilerek okul, kurs gibi toplu eğitim verilen yerlerde bu farklılığın etkilerini en aza düşürmek ve bunu çocuk,aile,toplum için faydalı hale getirmek üzere çalışmalara başlamıştır. Bloom modelini oluşturan temel şey; öğrenciye etki eden kişisel algılama farklılıklarını kontrol altında tutarak öğretimin niteliğinin kontrol edilebilmesidir. Bu model ek çaba ve zaman ile her öğrencinin verilmek istenilen bilgiye ulaşmasının mümkün olduğunu göstermektedir. Bunun içinde 3 temel değişken vardır;öğrenci nitelikleri,öğretim hizmetinin niteliği,öğrenme ürünleri.

    Bloom'un modeline göre;
    1. Bilişsel Alan
    2. Duyuşsal Alan
    3. Psiko-motor Alan 

    Bilişsel Alan

    • Bilgi; gerçeklerin, terimlerin, temel kavramlar ile gerçekleşen öğrenmenin sergilenmesidir.
    • Kavram; öğrenilen bilginin anlaşılamsı ve yorumlanmasıdır.
    • Uygulama; Öğrenilen malzemelerin ve konuların yeni durumlarda kullanılmasıdır.
    • Analiz yapma; bilgileri kısımlarına ayırabilme becerisidir.
    • Sentez yapma ; parçaları bir bütün haline getirme yeteneğidir.
    • Değerlendirme; Bir amaç için verilen malzemelerin değerini yargılama yeteneğidir.

    Duyuşsal Alan

    • Alma : Seçicilikte dikkat, farkındalık.
    • Tepkide Bulunma: Edinilen bilgiye dair sorulara yanıt vermek,cevaplamada itaat.
    • Değer Verme: Sosyal çevrede varlığını planlarıyla gösterir, sonuca ulaşmak için plan yapar,başlatır,sürdürür,takip eder.
    • Organize Etme: Değerleri karşılaştırma,değerlendirme ve sentez yapmak.
    • Değerler Bütünüyle Nitelenmişlik: Grup çalışmalarında başarılı,bağımsız çalışmada güven duyan tavırda,davranışlarını kontrol eder.

    Psiko-motor Alan

    • Uyarılma: Kısaca bir adım sonrasını tahmin etme olarak adlandırabiliriz ya da adım-sonuç ilişkisini kurabilmek.
    • Klavuz denetiminde yapma: Öğrenci, modelin gösterdiği hareketin aynısını yapar.
    • Beceri haline getirme: Yardım almadan en kısa zamanda, pürüzsüz, az enerjiyle davranışı yapmaktır.
    • Duruma uydurma: Başka bir durumda beceriyi gösterme.
    • Yaratma: Edinmiş olduğu verilerle yeni verilere ulaşmak.

    Bloom Taksonomisinin Yenilenmiş Hali 



    Yeni Bloom Taksonomisi Yeni taksonomi, orijinal halindeki mantık üzerine kurulmuştur ve gerçekleştirilen değişimler ise şunlardır:

    • Orijinal taksonominin oluşturulduğu yıllarda pek bilinmeyen “biliş üstü bilgi” kavramı bilgi basamağına eklenerek, taksonominin tek boyutlu yapısının iki boyutlu hale dönüşmesi sağlanmıştır. Bu, revize edilmiş taksonomideki en önemli değişimdir.
    • Orijinal taksonomide yer alan “bilgi” basamağı “hatırlama” olarak revize edilip, taksonomi isim formdan fiil forma dönüşmüştür.
    • Kavrama basamağı anlama, analiz basamağı çözümleme olarak adlandırılmıştır. Uygulama basamağı ise aynı konumunda kalmıştır.
    • Sentez yapmanın değerlendirme yapmaktan daha zor olacağı fikrinin yaygın olarak kabul edilmesi nedeniyle, sentez basamağının yeri değerlendirme ile yer değiştirmiştir. Ayrıca, üst düzey düşünme süreçlerini daha çok vurgulayan yaratma kavramı en üst basamakta yer almıştır.

    Taksonominin Yenilenmesine Neden İhtiyaç Duyuldu?

    Taksonominin ortaya çıkış yılı olan 1956 yılından bugüne her alanda pek çok değişiklik ve yenilik gerçekleşti. Bu değişim ve yeniliklerin “eğitim” kavramını etkilemesi de kaçınılmazdı. Bugün eğitimciler “öğretme ve öğrenmenin” düşünmekten daha fazlasını içerdiği kabul ediyor. Bloom Taksonomisi; üst düzey bilişsel bilgileri tam olarak ifade edememesi, güncel bazı meselelerin taksonomi ile bağdaştırılamaması ve değerlendirme basamağında ortaya çıkan güçlükler gibi nedenlerden ötürü Anderson ve Krathwohl önderliğinde bir çalışma grubu tarafından revize edildi ve günün ihtiyaçlarına cevap veren bir hale getirildi.


    Bloom dijital taksonomisi


    Bloom’un taksonomisi üzerine çalışmalar yapan Andrew Churches ise bu aşamaları günümüze uyarlayarak taksonomiye uygun eğitsel uygulamaları bir araya getirmiştir. Bunlara ise Bloom’un Dijital Taksonomisi adını vermektedir.

    Bilgi,

    • Book Creator
    • Tellagami
    • PicCollage
    • Animoto Video Maker
    • WeVideo
    Kavrama,
    • Diigo
    • Evernote
    • SimpleMind
    • Easy Voice Recorder
    • Easy Portfolio
    Uygulama,
    • Explain Everything
    • Google Slides
    • Prezi
    • Magisto Video Editör & Maker 
    Analiz,
    • Google Drive 
    • ColorNote Notepad
    • Skitch
    • EverClip
    Sentez,
    • Edmodo
    • Weebly
    • Explain Everything
    • Lecture Notes
    Değerlendirme,
    • Google Keep
    • Wunderlist
    • Google Drive 
    • Diigo
    • Audio Note


    Kaynakça:

    http://egitimbilimlerinotlari.com/psikomotor-alan-basamaklarigrobman/
    http://blog.enocta.com/2013/04/05/ogrenmede-yeni-boyut-yeni-bloom-taksonomisi/
    http://egitimteknoloji.net/2015/11/bloom-taksonomisine-gore-egitsel-uygulamalar/

    0 yorum:

    Yorum Gönder