ADDIE TASARIM MODELİ





  •     ADDIE tasarım modeli, eğitsel bir materyalin planlanmasından oluşturulmasına, oluşturulmasından uygulanmasına ve son olarak değerlendirilmesine kadar, içerisine aynı zamanda öğreneni, öğreteni ve hatta dış etkenleri de alan bir öğretim tasarımı modelidir. ADDIE ismi, modelin içerdiği basamaklardan gelmektedir. Bu basamaklarda yazılan raporlar, uygulanan anketler ve söyleşiler tasarlanacak olan dersin güvenilir veriler üzerine inşaa edilmesini sağlamakla birlikte; tasarımcıya bir kaynak oluşturmaktadır.

    Analiz:

         Analiz aşamasında ihtiyaç analizi yapılarak, mevcut öğretim problemleri, öğrenenlerin (çalışanların) beklentileri, ön bilgileri (varolan), mevcut beceri ve yeterlilikleri, öğrenme ortamı, öğretim amaçları ve hedefleri belirlenir. Bunlar belirlenirken aşağıdaki sorular irdelenebilir. Tabii ki bu sorular değişebilir veya bu soruların yenileri oluşturulabilir.

    • Öğrenenler kimler? ve bu kişilerin karakteristik özellikleri neler?
    • Bu kişilerin sahip olması istenilen yeni davranış kalıpları neler?
    • Öğrenmeyi engelleyen etmenler var mı? Varsa bunlar nelerdir?
    • Yetişkin öğrenme modelleri neler? Hangileri kullanılabilir?
    • Bu eğitim sürecinin zaman kısıtlaması var mı? Varsa nedir?
    • Eğitim alacak kişilerin görev tanımları nelerdir?
    • İş analizi nasıldır?
    • Performans sistemi nasıldır ve kriterleri nelerdir?

    Tasarım:

        Tasarım aşaması da öğrenme hedefleri, ölçme araçları, alıştırmalar ve etkinlikler, içerik, konu analizi, ders planlama ve materyal seçimi ile ilgilidir. Tasarım aşaması sistematik ve belirli olmalıdır. Öğretim tasarım planı her bir unsuru detaylara dikkat edilerek hazırlanmalı ve ihtiyaç analizini dikkate alarak planlanmalıdır. Bu aşamadaki adımlar:

    • Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedef davranışlara göre içeriklerin oluşturulması
    • Tüm kaynakların incelenmesi (Media, internet, kaynak kitap, uzman kişi, prosedür vb.), hedef davranış ve içerik doğrultusunda öğretim stratejisinin oluşturulması. 
    • Etkinliklerin ve materyallerin hazırlanması (interaktif veya sınıf)
    • Ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması
    • Tasarımın küçük gruplarda denenmesi

    Geliştirme:

        Bu süreçte tasarım haline getirilen e-öğrenme içeriği hazır durumdadır. Mevcut kaynakların, onlara uygun başka kaynaklarla birleştirilmesi sağlanır. Bu aşamada; İçerik, öykü panosu ve öğretim malzemeleri geliştirme gerçekleşir. Farklı format ve ortamlarda geliştirilen bu içerikler, öğrenenlerin rahatça ulaşabileceği bir öğrenme ortamına aktarılır.

    Uygulama:

       Uygulama safhası eğitim uzmanlarının hazırladığı eğitim projesini eğitmenlere sunuş aşamasıdır.
    Bu sunumda;
    • Konuyla ilgili eğitmeni, eğitim metodolojisini ve eğitimi değerlendirme prosedürleri ile müşteri firmaya iletir.
    • Eğitim uzmanları eğitim ortamını bütün gerekli malzeme ihtiyacı ile donatarak eğitim projesi için hazır hale getirir.
    • Bu aşamada yerine getirilmesi gereken faaliyetler arasında şunlar sayılabilir :
    • Program malzemelerinin üretimi
    • Teknolojik altyapı ve hizmetlerin uygulanması
    • Uygulamalarla eğitimi pekişitirilmesi
    • Motive edici unsurların hazırlanması
    • Öğrencilerin listelenmesi
    • Eğitim oturumlarının yönetilmesi
    • Eğitim stratejilerinin uygulamaya geçirilmesi
    • Öğrencilerin değerlendirmelerinin yönetilmesi
    • Öğrencilerin geri bildirimlerinin toplanması

    Değerlendirme:



         Değerlendirme aşamasında ise taslağı geliştirilen öğretim sisteminin ön denemesi, düzeltmeler, son değerlendirmesi ve geleceğe ilişkin kestirimler yapılmaktadır. Böylece, tasarımı yapılan sistemin tüm öğeleri işlerlik açısından test edilmiş olmaktadır.

       ADDIE Modeli'nde her bir aşamanın sonuçları, diğer aşama için birer girdi olmaktadır. Her aşamanın sonunda yer alan değerlendirme süreci ile bir sonraki aşamaya geçiş için onay veya red kararının oluşması sağlanmaktadır.


    Kaynakça:



    0 yorum:

    Yorum Gönder